Als resident in kunstencentrum Vooruit maak ik “I hear you” en presenteer de geluidsinstallatie in de Domzaal: Een 24-kanaals geluidskunstwerk dat het spanningsveld exploreert tussen ‘gesatureerde ruis’ en de boodschap van de ‘pure opname’.
“I hear you” bevindt zich op het Vooruit100 parcours in het fijne gezelschap van nieuw werk van Julien Maire, Halory Goerger, Cristian Duarte, William Phlips, Line Boogaerts, Bart Maris en Aifoon.
” In 1913 – kan het symbolischer? – ontwikkelde de Italiaanse futurist Luigi Rusolo zijn manifest ‘The Art of Noises’, een compositiemethode voor muziek gebaseerd op industrieel geluid. 100 jaar later leven we in een wereld met overload aan audio-impulsen. Als muzikant, geluidskunstenaar en vader van drie dochters word ik dagelijks met die veelheid geconfronteerd.
Écht luisteren naar één enkele klank wordt moeilijk: omringend geluid zorgt voor ruis op de boodschap. Een dwarsdoorsnede maken van al die geluiden en de tijd nemen om een diepte-ervaring op te doen, is niet evident. Deze contradictie vormt het uitgangspunt voor mijn installatie / werk-format ‘I hear you’: kan je in die veelheid iets onderscheiden wat je aandacht vasthoudt? En nog een stap verder: hoe kan ik met de geluidensoep van een massa simultane geluiden een nieuwe waardevolle geluidservaring kan bouwen. Maar vooral wil ik de luisterervaring bij de bezoeker aanscherpen, zowel tijdens als ná de installatie.
Tijdens de residentie in VOORUIT100 focust “I hear you” op het sociaal engagement in en rond Vooruit. Ik ontwikkel geluidsdatabanken rond thema’s als het ontstaan en de opkomst van het socialisme, de syndicale strijd, de wezen van de Spaanse burgeroorlog, de relance van de progressievelingen in de jaren ‘80, artiesten met een boodschap, het 21e-eeuwe Vooruitactivisme rond duurzaamheid, directe democratie, transitie, … Daarmee vorm ik een multichannel compositie die in een eeuwige golfbeweging balanceert tussen heel veel – en heel weinig geluid.
Ondertussen leef ik me voluit uit in mijn passie voor noise tijdens de “ruisfases” van het werk. Door geluid volgens verschillende algoritmes te distribueren op het grid van speakers maak ik verschillende gradaties en varianten op ruis. Een onderzoek naar dynamiek, densiteit en de grenzen van het bevattingsvermogen van een luisteraar: het vermogen om analytisch dan wel gevoelsmatig te luisteren. “
Ruben Nachtergaele: concept, compositie en productie, Elias Heuninck: programmatie software, Nathalie Hamilton: productie-assistentie, coproductie: kunstencentrum Vooruit, Dank aan Wim Wabbes, Eva De Groote, Herman Van Welden, Amsab-ISG, Stad Gent en provincie Oost-Vlaanderen