geluidskunst

Ketel van Geboorte

Elke geboorte begint met een intentie, een fluistering en een wachten in stilte.
In dit project voor Concertgebouw Brugge nodigen we mensen uit om deze fase van ‘verwachting’ te verkennen. Het voelen van een nieuw begin, het omarmen van het niet weten. Het geduld om iets de tijd te geven die nodig is. Broeden in stilte. En tijdens het wachten, delen we hoop en zorgen, liefde en verdriet, angst en moed. Zo brouwen wij in het water van het leven de hele tijd nieuw leven, nieuwe projecten, een nieuw begin. Brewing Beginnings.

Van 27 oktober 2023 tot 4 mei 2024 strijkt Sídhe neer in Brugge. Concertgebouw Brugge nodigde Sídhe uit om te werken rond Geboorte. Sídhe ziet dat als een kans om met Bruggelingen en bezoekers net die fase voor de eigenlijke geboorte te onderzoeken. Wat gebeurt daar precies, in die periode van dromen en verwachtingen, van angst en het overwinnen van drempels, van niet weten en er toch voor gaan? Die tussentijd die je neemt vooraleer je iets nieuws geboren laat worden, waarin er nog geen vormen zijn, alleen maar intenties, willen wij vangen in een Ketel van Geboorte.

Geïnspireerd door de ketel van de godin Cerridwen in de Keltische mythe van Taliesin, vroeg vzw Sídhe aan kunstenares Yasmine Akondo om een Ketel van Geboorte te maken. Die ketel is een half jaar lang een vat van intenties, plannen en nieuwe projecten. Begeleid door een audio-visualisatie nodigen we bezoekers uit om dat wat er in hun leven geboren wil worden in het water van de ketel te roeren. Daar zal het gekoesterd worden tot het tijd is om al dat nieuwe begin te laten stromen. Samen met Eva De Groote maakte ik een visualisatie die een persoonlijk ritueel begeleidt bij de Ketel.

De installatie staat in de kerk van Madeleine in Brugge (Magdalenakerk). Ze werd er ingewijd op 27 oktober, en op 4 mei 2024 wordt het verwachtingsvolle water tijdens een slotritueel vrijgelaten. Bij de inwijding bracht ik samen met Eva de visualisatie in een live performance.

Een creatie in opdracht van Concertgebouw Brugge, Stem en teks Eva De Groote, sounddesign en hardware installatie Ruben Nachtergaele

Ziel / podcast

Onzichtbaar. Onmeetbaar. Onbestaand? Audiomakerij Selkie trekt op pad om het domein van de ziel in kaart te brengen. Hebben mensen een ziel? Hebben dingen een ziel? Hoe kom je tot het ervaren van eenheidsbewustzijn? Kan je dat bewust opzoeken? Wat is extase bekeken vanuit wetenschappelijk perspectief? Kan seksuele energie een poort vormen naar diepe zielservaringen? Wat gebeurt er als we sterven? 

De luisteraar schuift mee aan tafel met filosofen, wetenschappers, zen beoefenaars, psychonauten, kunstenaars en druïdische helers, en wordt onderweg ook uitgenodigd in bijzondere audiolandschappen voor kleine oefeningen van zielsexploratie.  De eerste aflevering van Ziel, het nieuwe project van Audiomakerij Selkie, werd voorgesteld in avant-premiere op het Artefact festival van STUK Leuven in juni 2023. Op 28 september lanceerden we de podcast in CC De Herbakker, Randall Casaer en Eva De Groote keerden voor de gelegenheid elkaars ziel binnenstebuiten. Ruben Nachtergaele was van de partij met geluid en muziek. Audiomakerij Selkie is te gast op het DS Podcastfestival op 11/11/23 met een luister- en interviewsessie over de podcast Ziel.


Ziel is een langlopend project van Selkie, de eerste drie afleveringen + drie bonustracks komen uit in het in het najaar van 2023.
In 2024 komt er ook de voorstelling 'Ziel', een project van Selkie ism Robbe Kieckens, Berlinde Deman en Shahab Azinmehr. Premiere bij HA Concerts op 3 februari 2024.

 

 

 

Seizoen 1 van Ziel kwam tot stand met de steun van STUK/ARTEFACT en CC De Herbakker.

beeld: Randall Casaer

Shifting /D R U U M A

Enkele jaren geleden leerde ik de sjamanistische trancereis als een manier om andere bewustzijnsniveaus te betreden. De begeleiding op framedrum is voor mij een heel krachtige factor. Daaruit kwam het verlangen om ook zelf een drum te maken. Ook Eva Peeters van Sídhe bleek met datzelfde idee te spelen. En hupla: in het kader van de residentie in het stadsatelier van kunstencentrum Vooruit (Viernulvier) in 2018 staken we met Sídhe een workshop in elkaar als aanloop naar de performance Stof&as.

“Onder leiding van percussionist Robbe Kieckens en geluidskunstenaar Ruben Nachtergaele maken we elk onze eigen sjamanendrum. Een sjamanendrum wordt o.m. tijdens rituelen gebruikt om voorbij de zintuiglijke realiteit contact te maken met het onzichtbare, het onkenbare. Door hem zelf te bouwen en te gebruiken, wordt het een bezield instrument dat aan jou verbonden is.

In 2020, 2022 en 2023 volgden nog workshops waar we met verschillende technieken experimenteerden. We werken ondertussen ook samen met Ahawa en bieden een ceremoniële workshop aan waarin je zelf je drum bouwt, gewijd in de Druïdistische traditie. Meer info op de webstite van Sídhe.

Murmurations II

[NL]

Concertgebouw Brugge gaf Stevie Wishart een compositieopdracht voor stem: Murmurations II is geinspireerd door 'flocking', het fenomeen van zwerm spreeuwen. Ik werkte aan de electronische klanken voor Murmurations II, samen met Joseph Kay, met assistentie van Jannes Desmet. De soundscape is een 5 kanaals surround compositie op basis van foleygeluiden die ik opnam en bewerkte met granulaire synthese.

Het stuk wordt in première opgevoerd in openlucht op 9 september 2021. In de tuin van het gezellehuis wordt naats Murmurations ook Voicing the dawn opgevoerd door het Pluto Ensemble, waarvoor ik in 2020 reeds met Stevie samenwerkte.

Het eerste morgenlicht sluipt de tuin van het Gezellehuis binnen. Voorzichtig mengt gefluister zich met de zang van ontwakende vogels. Als een wolk dansen de klanken in de lucht. Stevie Wishart integreert Gezelles eigen woorden in Murmurations II, genoemd naar de imposante zwermende beweging van een groep vogels. Voicing the Dawn analyseert en herinterpreteert het ochtendlijke vogelkoor. Clément Janequins beeldende Chant des oiseaux biedt een 16e-eeuws antwoord.

 

[ENG]

Voicing the Dawn: premiere version 2021
Murmuration II: world premiere

Garden of the Gezelle Museum, Bruges, Belgium
In collaboration with Musea Brugge within the framework of Mind the Artist, commissioned by Concertgebouw Brugge

An enchanting walk in words and sounds
Early morning light creeps into the garden of the Gezelle House. Whispers mingle softly with the song of awakening birds. Sounds dance through the air like a cloud. In Murmurations II – named after the awe-inspiring synchronised flight of a flock of birds – Stevie Wishart integrates poet Guido Gezelle's own words. Voicing the Dawn analyses and reinterprets the birds’ dawn chorus. And Clément Janequin's evocative Chant des oiseaux offers a 16th-century vision. 

Stevie Wishart: concept & compositie
Ruben Nachtergaele: Assistant Sound Artist 
Joseph Kay: computer music assistant (University of Oxford)
John Bevis: Birdsong & Birdwords consultant, Voicing the Dawn
Pluto Ensemble: vocaal ensemble
Marnix De Cat: countertenor & musical direction

wave
The Telepathic Lockdown series

[NL]

Ik leerde het body-voice oracle collectief kennen op een retraite van Sidhe. Enthousiast nam ik deel aan enkele van hun participative projecten. Onder andere op Kunst en Zwalm in 2019 performde ik mee. In 2020 onderzocht oracle het beoefenen van hun praktijk door middel van telepathisch contact met anderen.

Met de tweede golf van lockdowns en annuleringen van culturele evenementen en residenties over de hele wereld organiseert oracle een telepathische practice week van maandag 14 december tot en met vrijdag 18 december telkens om 12:00 uur. U kan deelnemen wanneer u wil en één sessie neemt ongeveer 30 minuten van uw tijd in beslag.

Met de opnames die ieder thuis maakte en doorstuurde componeerde ik een surround geluidswerk. Ik gebruikte geen effecten. Enkel supperpositie was een techniek om de vrijheid in tijd en ruimte, die kenmerkend was voor deze stempraktijk, te respecteren.

De installatie werd op 26/06/2021voor het eerst publiek getoond op de [4th WAB meeting] als onderdeel van de Wandering Arts Biennal georganiseerd door Nadine, in de Ictus Wild Gallery in Brussel.

 

Verder op het programma:

Acts of Listening and Urban Geography
conference curated by Anna Raimondo with Griselda Flesler, AM Kanngieser, Gascia Ouzounian

there is no listening without intervention, 1st study
performance by Davide Tidoni & Abigail Aleksander, Alkis Barbas

oracle Telepathic Practice
discussion hosted by oracle 

Je suis cercle, je suis carré, et je dessine dans l’espace public
series of videos by Francesca Chiacchio/Il Palinsesto

Coins Sombres
night walk by Clément Thiry

 

 

[EN] In 2020 oracle has been researching the application of oracle practices through telepathy. With the second wave of lockdowns and cancellations of cultural events and residencies all over the world oracle invites you to join their telepathic practice week.

The proposition is to practice daily from Monday 14 December to Friday 18 December at 12:00. You can join for one or as many sessions as you wish. Each telepathic session will take about 30 minutes of your time.

The manual of Telepathic Solo-Practice

– Set up your recording device

– Set your timer for 3 min

– Position yourself in a place

– Close your eyes and stay still (hold the static position)

– Listen to your inner landscape

– Vocalise* until the timer tells you to stop

– Do a 5 min writing after your solo practice or a telepathic score of another person’s vocalization from afar.
*‘vocalise’ can include your research into breath, text, song or improvisational strategies for voice.

Woud

Een wandeling.
In een bos.
Het bos wordt een woud.
Een woud met lommeringen, de geur van natte aarde, kletterende beekjes en takken die in het rond zwiepen.
En in het midden van dat alles: jij.

In de luisterschildering WOUD nemen Eva De Groote en Ruben Nachtergaele je op sleeptouw voor een zintuiglijke reis. We performden deze geluidsmeditatie op Beyond Care, een retraite/ workshop ism Beyond the Spoken en Sídhe. Dit werk werd voor het eerst online gedeeld in het onlineprogramma van kunstencentrum KAAP op 4 mei 2020. Randall Casaer maakte live tekeningen.

Voor je begint, nog enkele luistertips. Gebruik een koptelefoon om naar WOUD te luisteren. Zoek een rustig plekje waar je niet gestoord wordt. Zet de meldingen op je telefoon of computer af. Ga comfortabel zitten. Bij het begin van de track hoor je een bel. Zo kan je het soundlevel checken. De track begint daarna eerst met stille geluiden. Sluit je ogen voor een meer intense ervaring. Op het einde hoor je opnieuw een bel, zo weet je dat WOUD is afgelopen. WOUD duurt 23 minuten.

Stof en as

In april 2014 werkte ik samen met Nick SteurMichel Yang en collectief Walden aan BORDERLINE op de sprookjesachtige terreinen van La Bonne Espérance in Turnhout, op uitnodiging van Nick. We werkten, leefden en creëerden intensief op de site, zonder electriciteit. Soms samen, soms apart. Dit resulteerde een theatrale wandeling. Mijn performance in het parcours werd een geluidsritueel opgebouwd uit twee delen. Een stiltewandeling met deprivatie van geluid en een rituele performance met contactgeluid via stethoscopen. Letterlijk tracht ik tot de kern van materie door te dringen en een alchemische/artistiek ritueel. Zoals in eerder werk wil ik het luistervermogen van het publiek intensifiëren. De geschiedenis van de site laat ik resoneren in het sonore ‘nu’.

*

In juni 2018 organiseert Kunstencentrum Vooruit Openbare Werken, een festival van het stadsatelier van Vooruit. Ik werkte in een residentie in het stadsatelier verder op het basismateriaal uit 2014 en herdoop de performance tot 'Stof en as'.

Als architect en geluidskunstenaar ben ik al een leven lang gefascineerd door fysieke materie en de betekenissen die erin vervat zitten. In de luisterperformance ‘Stof&as’ ontmantel ik meticuleus artefacten waardoor hun ladingen en resonanties vrijkomen en kunnen circuleren in de ruimte. In het ontmantelen schuilt niet zozeer een destructieve kracht, maar eerder een motor voor verbinding. ‘Stof&as’ schept als een soort van hedendaags ritueel een venster voor het vormloze. Een artistieke toolkit voor bewustwording over vergankelijkheid, kwetsbaarheid en de kracht van transformatie.

Stof en as is een site-speficieke performance. Deze editie speelde ik in de Sint Annakerk in Gent. De kerk stond op dat moment te koop. Dit gaf het ritueel een extra lading mee. Hans Luyten liet met zijn magische stem het stof resoneren en hielp zo mee de transformatie te volbrengen.

*

In april 2019 speel ik Stof en as als pop-up performance in een leegstaand pand in het Gentse winkelcentrum Gent-Zuid. Deze keer in een intieme setting.Het wordt een verassende namiddag met onverwachte ontmoetingen en reacties van passanten. Gebouwen in transitie beginnen een rode draad te vormen voor Stof en As.

*

Tijdens het Brugs stadsfestival Amok in 2020 nodigt KAAP me uit om Stof en as te spelen in de Sint-Godelieveabdij op Sunday Service, de afsluiter van het festival. De afstandsregels die Covid 19 met zich meebrengt bracht me bij een electronisch versterkte versie van de oorspronkelijk akoestische performance.

 

 

 

credits Mud stories: Productie: De Warande, Theater de NWE Vorst en Stichting SoAP – i.s.m.: Natuurpunt – i.s.m. c/o, netwerk voor talentontwikkeling, ANW en Huis voor de Kunsten – foto’s: Bart Van der Moeren, Ruben Nachtergaele

credits Stof en as / openbare werken: Ruben nachtergaele: concept en performance, Hans Luyten: performance productie kunstencentrum Vooruit

credits Stof en as / Amok: Ruben Nachtergaele: concept en performance

dank aan Eva De Groote en Elias Vervecken voor advies, Hans Luyten voor het helende stemwerk, Marie Rose voor het beschikbaar maken van de de prachtige Sint Anna Kerk. Foto’s door Marieke Maris, Ruben Nachtergaele en Gustaaf de Meersman.

 

Liv Laveyne schreef in de Morgen haar ervaringen bij Borderline: 'De kracht van natuur en cultuur verenigd in locatieproject ‘Borderline’
Menselijke cocons verrijzen in stenen ruïne'

"In een troepje van dertig man betreden we La Bonne Espérance. Sommigen krijgen een steen, anderen een touw in de hand. Elk heeft zijn parcours. Een hoofdtelefoon houdt aanvankelijk alle geluid van buitenaf tegen, we horen enkel nog het ritme van onze ademhaling. Tussen de ruïnes passeren we een mensenlichaam in een cocon, worden we een oude oven binnengeleid waar we met een stethoscoop met kunstenaar Ruben Nachtergaele het vermalen van steengruis aanhoren in een collectief en tegelijk hoogst individueel ritueel. Tussen de oude verweerde transportbruggen takelt Collectief Walden een ontwortelde berkenboom met menselijke kracht omhoog. De boom zweeft in het ijle en brengt onze realiteitszin in verwarring. Borderline veruitwendigt het inwendige van deze plek. Is de ruïne symbool van destructie dan neemt cultuur hier opnieuw subtiel vorm aan. Komt geschiedenis terug tot leven, wordt het stof letterlijk ervanaf geblazen. Het harde labeur van de vroegere arbeiders wordt geabstraheerd tot een dansperformance van Michel Yang: moe van het versleuren zijgt ze neer tot ze één wordt met de stenen. In een labyrint van wat ooit oude fabrieksmuren waren en nu tot tunnels van vleermuizenpoep zijn verworden, spant Nick Steur witte touwen tot we ons in een reusachtig spinnenweb gevangen weten. Nietige wezens zijn we in deze immense natuur. Je zwalpt tussen Apocalyps en het geruststellende besef dat als ons ras uitsterft, de natuur het weer overneemt.

Was land-art een vergeten ding, dan gaan deze jonge kunstenaars ermee aan de slag. Met een hernieuwd respect en een bijzondere sensitiviteit. Zonder woorden, zonder elektriciteit is Borderline zen die opnieuw zin geeft. “

 

 

Smelting

[NED]

Deinen, duiken, dreunen en fluiten, verdwijnen, verkruimelen, knetteren en strijken. Gedragen door geluid.

Smelting is een ligconcert dat je meevoert naar landschappen binnen en buiten het lichaam. Een verwilderingsmeditatie, een luisterschildering. Een samenspel tussen aangereikte beelden en geluiden lokken je naar het rijk van je onderbewuste, waar we allemaal maker zijn.

Tekst geschreven tijdens een ochtenwandeling, aan de voet van een oude wilg. De instrumenten die je hoort, zijn piano, viool, cymbalen, chapaka, deurbellen, electronics en draailier.


Smelting werd gelanceerd op vrijdag 28 mei 2021 om 20u op een online event.
 

-

[ENG]

Floating, diving, buzzing and whistling, dissolving, crumbling, crackling and stroking. Carried by sound.

Smelting is a concert for lying down that takes you to inner and outer landscapes. A feral meditation, an audio painting. There's an exchange between images and sounds that lure you to the realm of the subconscious, where we are all creators.

Text written on a morning walk, sitting at the base of an old willow. The instruments you are hearing are piano, violin, cymbals, chapaka, bowed bells, electronics and hurdy-gurdy.


Smelting has been launched on Friday 28 May at 8 pm (CET) at an online event.

 

Smelting is een project van sídhe,

Stevie Wishart: draailier, viool, piano

Ruben Nachtergaele: bruitage, percussie, electronics

Eva Peeters: tekst en foto

Smelting krijgt steun van de Vlaamse Overheid - Vlaanderen Verbeelding werkt

Let's tick together

In het caotische jaar 2020 kregen veel mensen het moeilijk. We verloren geliefden, geld en menselijk contact. We bleven met dat verlies vaak zitten binnen onze eigen bubbel. Tegelijkertijd kregen we nieuwe inzichten en hoop. We beseften opnieuw het belang van samen zijn, van creativiteit en van solidariteit. Het hartverwarmende applaus voor onze zorgverleners om 20:00 was daar het mooiste voorbeeld van. Met Let’s Tick Together creëren we zo’n nieuw collectief ritueel.

Gooi op woensdag 30 december om 20:00 stipt deuren en ramen open, hef samen met ons een leeg glas en tik mee met een muzikale livestream. Met Let’s Tick Together - hét nationale slotritueel van 2020 - vragen we zo aandacht voor wat jij verloren bent, voor hoe we voor elkaar zorgen en voor het feest dat niet kan zijn. Let’s Tick Together wordt het collectieve slotakkoord van een bewogen jaar.

Zin om mee te doen? Surf op 30 december naar letsticktogether.be en zet de livestream op. Neem een glas en lepel, en tik mee op de tonen van een ritmisch muziekstuk, gecomponeerd door de Gentse muzikant Ruben Nachtergaele. Aan de hand van de filmpjes kan je op voorhand oefenen. Met Let’s Tick Together tikken we samen op de voorlaatste dag van 2020, en kijken we het nieuwe jaar met verse moed tegemoet. Een applaus voor elkaar!

 

Let’s Tick Together is een initiatief van Moving Closer en Kunstencentrum Voo?uit en wordt ondersteund door talloze partners uit de cultuur, de zorg en het middenveld. 

Collectief Moving Closer slaat een brug tussen kunst, zorg en (afscheids)rituelen. Vier vrouwen ontwikkelen vanuit hun expertise unieke projecten die ruimte creëren voor rouw, verlies en verdriet. Projecten die toegankelijk en op maat zijn, en die samen gedragen kunnen worden. Moving Closer is Sophie De Somere (Onbetaalbaar), Uus Knops (psychiater, auteur ‘Casper: een rouwboek’), Barbara Raes (Beyond the Spoken) en Katleen Schepers (De Zeven Eiken, uitvaartbegeleiding).



met steun van de Vlaamse Overheid
 

Het Imaginair Museum / SMAK

“Welkom in het Imaginair Museum! De kunstwerken bestaan wel echt, maar het museum zie je alleen in jouw hoofd.” Een reeks verklankingen van kunstwerken uit de collectie van SMAK.

Voor de eerste editie in 2016 verklankten we the Aeromodeller van Panamarenko, De man die de wolken meet van Jan Fabre en de Vogel van Thierry De Cordier. Hidde Van Schie maakte het script en samen met Peter Aerts schaafden we er verder aan. Sara Vertongen was de gedroomde actrice om de tekst te interpreteren en vorm te geven met speelsheid, kracht en massa’s inlevingsvermogen. Mijn hele gezin werd ingeschakeld als gastacteurs. Het resultaat is een maf hoorspel dat de werken verklankt zonder té veel te beschrijven. We wilden de verbeelding prikkelen eerder dan invullen. Een 5.1 geluidsontwerp maakt de beleving immersief.

In maart 2019 maakten we een nieuwe reeks verklankingen. Dit wordt de start van een collectie werken die als audio te beleven zijn. Ik werkte deze keer samen met Joris Hessels. Hij is acteur en maker van o.a. Radio Gaga en De Weekenden. Het werd een warme, energieke en grappige opnamesssie bij Urgent. We werkten voor deze editie rond: Raketenbaum van Michael Sailstorfer, Driftwood Line van Richard Long, Senza titolo van Janis Kounelis en Chasing the blue train van David Hammons.

In juni 2020 maken we een derde reeks verklankingen. Deze keer doet actrice Leen Roels de stem. Ook hier een levendige en gekke opnamesessie in de Boma studio. In volle lockdownperiode presenteert SMAK een audio-parcours in het park rond het museum en ontsluit zo toch een deel van de collectie voor het publiek. Deze werken werden verklankt: karate kid van Herman Van Ingelgem, Ginder van Bram Bogart, Drain van Robert Gober, en Double edge van Marina Abramović.

Script: Hidde Van Schie, Aline Van Nereaux, Peter Aerts; geluidsontwerp: Ruben Nachtergaele; stemacteurs: Sara Vertongen, Joris Hessels,  Leen Roels, Eva De Groote, Trixie, Smilla en Ayco Nachtergaele, Marilou Provost

Kurt Geeraerts
Voicing the dawn

[NL]

Ik werkte met Stevie Wishart aan het electronische luik van de compositie ‘Voicing the Dawn’ die ze schreef in opdracht voor het vocaal ensemmble Ex Cathedra.

We namen elk een 'Dawn chorus' op in De Ardennen (het ontwaken van de vogels en de natuur). Daarnaast bewerkten we en componeerden met individuele vogelgezangen. Ik haalde midi-data uit de gezangen en bewerkte spectogrammen. Daarmee ging Stevie aan de slag voor haar compositie. Daarnaast componeerde ik een geluids-score die de performers volgen als leidraad voor hun hedendaagse zang.

Het intense luisteren bracht me bij hoezeer tijd voor vogels anders moet verlopen dan voor ons, mensen. In relatie tot hun gezang voel ik een soort andere dichtheid. De polyfonische zangtechnieken van de Roodborst zijn bijvoorbeeld echt magisch.

 

[ENG]

I worked with Stevie Wishart on the soundscape for a piece that she composed for the choir Ex Cathedra. ‘Voicing the Dawn’, a new piece for vocal consort or chorus, has been performed by Ex Cathedra under Jeffrey Skidmore on 6 Jun at Hereford Cathedral and through the summer as part of the choir’s ‘Summer Music by Candlelight’.
June 6th 2019 PREMIERE – Hereford Cathedral
June 14th – St Chad’s Church, Shrewsbury
June 18th &19th – Birmingham Cathedral
July 18th – St John’s Church, Buxton Festival

The intense listening sessions to birdsong and field recordings made me aware of a different sense of time that birds should have. It feels like a different resolution. The polyfonic voicing techniques of a Robin are truly magic.

To gather composing material, we experimented with extracting midi data out of audio files and spectrograms.

Dreamtiger

A man sets himself the task of portraying the world. Over the years he fills a given surface with images of provinces and kingdoms, mountains, bays, ships, islands, fish, rooms, instruments, heavenly bodies, horses, and people. Shortly before he dies he discovers that this patient labyrinth of lines is a drawing of his own face.

– DreamTigers, Jorge Luis Borges

Patricia folowed the EPAS post graduate in sound art. I mixed her eclectic & immersive composition in surround.

releases
  • Lewis in heaven: eponimous CD, Our records, 2002
  • Starbot ensemble: (R.I.P.) release on Our records, 500p, 10″ vinyl: kinda dubby triphop thing. scratching by Stain (R.I.P.), vocals by Kurt Stockman, 2002
  • aycosong: 23 oct 2002: Ayco is born! A birth-day release for our first daughter on 300 mini CD’s.
    I made this track in the last few weeks of pregnancy. So you can here elements like naive hope, great expectations and aspirations for a joyfull life, 2002
  • active suspension: sound engineering & production for a marathon performance @ Cd release. Domotic, Hypo, O.lamm,Erich Zahn, My Jazzy Child and Noak Katoï, as well as local artists Bram Bosteels, Christian Schilli, Piet Jorens, Wart Thys, Jonas Van de Poele, GoDeville, Elise Pertz, Benne Douselaere, Siska De Groote, Pascal Petralia will join this 24 hour performance/CD recording
  • Smillasong: another birth-day release on 300 mini CD’s.. This time for our second beautiful baby-doughter Smilla, 2005
  • Kapotski, online release on the weblabel 'famousfor15mb.com', 2006
  • Singel Singel, 7" vinyl Kapotski & Othin Spake played a concert together at Kunsteninstelling 'De Singel'. 2007 and distributed for free in an installation @ deSingel.
  • KOSG: Kapotski participated at “The Game Is Up” festival at the Vooruit in Ghent and presented a limited serie of DIY optical tone generator kits. You can call it an installation, a realease, an instrument, a multiple.  I designed & printed a simple electronic circuit based
  • Trixiesong, birthday song for our third daughter Trixie. A calm & dreamy track with guitar layers and vocal artifacts by Ayco and me. Trixie is now called Billie, 2008
  • KISRTS, 20" vinyl, a.k.a. the Kapotski International Shopdrop Record Tracking System. 500 vinyl records ar distributed in music stores worldwide. The records are free of charge for anyone who is lucky enough to find them and features recordings of the ‘Emieltapes’, the improvisation sessions Kapotski held end 2006 in the Vooruit with Isolde Lasoen, Mauro Pawlowski, Jean-Marie Aerts, Fréderic Le Junter, Steven De bruyn & DJ Serhatullah Killa
  • ‘paint it, Fred’ , a track I wrote for the bOOmfanfare, appears on the compilation CD ‘les tombées de la nuit. We played on this wonderfull festival in Rennes (Fr),
  • Triple Deck, 20" Vinyl, Three mono LP's, one by each musician, recorded simultaneously during an improvisation session: one by Ruben, one by Jonas and one by Kurt. The three records are played on three different decks with three separate speakers, 2011
  • RE:TBC, remix of the track 8 november by Amatorski. Have a listen and order it here.2012
  • Music for library, kaposki, Topo copy, 2016
For your ears only

” In tijden van over-stimulatie van de zinnen koestert deze voorstelling de verbeelding. Geïnspireerd door de orale traditie van hoorspelen, zoomt Dianne Weller, een Australische theatermaakster en performer, in op louter het gehoor, For Your Ears Only, en brengt ze een onzichtbaar theaterstuk op een lege scène.

For Your Ears Only vermengt de twee werelden van theater en radio. Zo ontstaat iets als de uitbeelding van een radio-uitzending, of een nieuw theatergenre: radiophonic theatre.

Hoofdingrediënt is een radioprogramma waarin kritische commentaren bij het theaterstuk Our House van Superamas worden uitgezonden. Andrew Haydon (the Guardian), Pieter T’Jonck (De Morgen, Etcetera… ) en Elke Van Campenhout (a.pass artistic research centre) zijn de critici van dienst. Door hun commentaren en door de associaties die geluid en muziek oproepen, krijgen personages en verhaallijnen vorm.

Deze originele en veelgelaagde geluidsshow is een streling voor het oor, en een feest voor de verbeelding.”

Bij het creëren van dit stuk mocht ik zowat alles uit de kast halen: dialogue recording & editing, field recording, foley acting, electro-akoestische compositie, 12 channel surround mixing en live multichannel audiodistributie. Het naspelen van de ‘body double murder scène’ bij Nick Peeters leverde hilarische momenten op. Voor de field recordings trok ik met Dianne enkele weken naar Australië, waar we tijdens een residentie in Critical Path Choreographic Research Centre ook werkten aan de musique concrète voor het stuk. Terug in België vond ik in Ludo Engels een aangename partner in crime; hij leverde mee materiaal aan voor de compositie.

We speelden deze voorstelling in de Beursschouwburg Brussel, Buda Kortrijk WE LOVE RADIO! festival en Monty kultuurfactorij Antwerpen.

[ENG]

” In times of visual over stimulation, this performance aims to indulge your imagination. Dianne Weller an australian belgian based theatre maker & performer, has decided to invent a new form of theatre, For Your Ears Only, based on the Oral tradition.

Showcasing an invisible play on an empty stage and, in doing so, resurrecting the radio play in a performative way. Radio Drama or the ‘hear play’ is synonymous for action, comedy, fantasy and of course drama. Mixing the two worlds of theatre and radio to create a new form, radiophonic theatre.

Similar to a radio show, the Superamas has a reputation for playing on these elements and we discovered a new exclusive work of theirs tentitled Our House.

Inspired by radio and the Oral Tradition of storytelling, we created For Your Ears Only with Critique told by Andrew Haydon, the Guardian (UK), Pieter T’Jonck (BE), De Morgen, Etcetera amongst others; and Elke Van Campenhout (BE), a.pass artistic research centre.

Using your imagination from the oral information and soundscapes enables you to see this incredible show.”

concept and direction Dianne Weller | collaborative director Julie Pfleiderer | sound direction Ruben Nachtergaele | assistant foley artist ans sound Nick Peeters | technical sound direction Ludo Engels | light design Hans Meijer | critics Pieter T’Jonck (BE), Elke Van Campenhout (BE), Andrew Haydon (UK) | theatre makers Superamas | artistic advice Bart Van den Eynde | production Pianofabriek Kunstenwerkplaats | co-Production BUDA, Beursschouwburg, Vooruit, Monty | support Vlaamse Gemeenschapscommissie, Vlaamse Gemeenschap, Critical Path Choreographic Research Centre Sydney Australia

 

performance @ ‘House of Eutopia

I played a live set with field recordings, electronics and acoustic guitar on the opening of the impressive ‘House of Eutopia’  exposition in Utrecht (N). I tried to establish a realtime composition, with music and field recordings I made  from “the graveyard”. The graveyard is the result of one year collaboration with Filip Berte on ‘House of Eutopia’; an ensemble of four short-movies and eight sonic lightboxes.

I hear you / residentie Vooruit

Als resident in kunstencentrum Vooruit maak ik “I hear you” en presenteer de geluidsinstallatie in de Domzaal: Een 24-kanaals geluidskunstwerk dat het spanningsveld exploreert tussen ‘gesatureerde ruis’ en de boodschap van de ‘pure opname’.

“I hear you” bevindt zich op het Vooruit100 parcours in het fijne gezelschap van nieuw werk van Julien Maire, Halory Goerger, Cristian Duarte, William Phlips, Line Boogaerts, Bart Maris en Aifoon.

” In 1913 – kan het symbolischer? – ontwikkelde de Italiaanse futurist Luigi Rusolo zijn manifest ‘The Art of Noises’, een compositiemethode voor muziek gebaseerd op industrieel geluid. 100 jaar later leven we in een wereld met overload aan audio-impulsen. Als muzikant, geluidskunstenaar en vader van drie dochters word ik dagelijks met die veelheid geconfronteerd.

Écht luisteren naar één enkele klank wordt moeilijk: omringend geluid zorgt voor ruis op de boodschap. Een dwarsdoorsnede maken van al die geluiden en de tijd nemen om een diepte-ervaring op te doen, is niet evident. Deze contradictie vormt het uitgangspunt voor mijn installatie / werk-format ‘I hear you’: kan je in die veelheid iets onderscheiden wat je aandacht vasthoudt? En nog een stap verder: hoe kan ik met de geluidensoep van een massa simultane geluiden een nieuwe waardevolle geluidservaring kan bouwen. Maar vooral wil ik de luisterervaring bij de bezoeker aanscherpen, zowel tijdens als ná de installatie.

Tijdens de residentie in VOORUIT100 focust “I hear you” op het sociaal engagement in en rond Vooruit. Ik ontwikkel geluidsdatabanken rond thema’s als het ontstaan en de opkomst van het socialisme, de syndicale strijd, de wezen van de Spaanse burgeroorlog, de relance van de progressievelingen in de jaren ‘80, artiesten met een boodschap, het 21e-eeuwe Vooruitactivisme rond duurzaamheid, directe democratie, transitie, … Daarmee vorm ik een multichannel compositie die in een eeuwige golfbeweging balanceert tussen heel veel – en heel weinig geluid.

Ondertussen leef ik me voluit uit in mijn passie voor noise tijdens de “ruisfases” van het werk. Door geluid volgens verschillende algoritmes te distribueren op het grid van speakers maak ik verschillende gradaties en varianten op ruis. Een onderzoek naar dynamiek, densiteit en de grenzen van het bevattingsvermogen van een luisteraar: het vermogen om analytisch dan wel gevoelsmatig te luisteren. “

Ruben Nachtergaele: concept, compositie en productie, Elias Heuninck: programmatie software, Nathalie Hamilton: productie-assistentie, coproductie: kunstencentrum Vooruit, Dank aan Wim Wabbes, Eva De Groote, Herman Van Welden, Amsab-ISG, Stad Gent en provincie Oost-Vlaanderen

Triple Deck

Triple Deck is een release/installatie die Kapotski in zijn puurste vorm vertegenwoordigt. Een week lang verbleven Jonas, Ruben en Kurt in een 19e-eeuwse villa aan het strand van Normandië om te experimenteren met registratie, spel, improvisatie en compositie. Het resultaat bestaat uit drie monotracks, één voor elke muzikant, die gelijktijdig zijn opgenomen tijdens een improvisatiesessie. Elke track krijgt zijn eigen vinylplaat. De drie platen worden afgespeeld op drie verschillende decks met drie aparte speakers. De decks worden op auto-repeat gezet. Zo is Triple Deck opgebouwd uit drie niet-gesynchroniseerde platen, die een auditieve reconstructie vormen van een typisch Kapotski-optreden. De drie platen worden samen uitgebracht in een gelimiteerde oplage van 50 exemplaren op het nieuwe label Les Albums Claus – Les Ateliers Claus.

  • Wiels, Bxl,  release party with DJ Grazzhoppa, Frédéric Le Junter and Dick van der Harst, 01.10.2011: The three records are released together in a limited edition on the new label Les Albums Claus. As an installation it functions as three records that are played on three different decks with three separate speakers. The decks are put on auto-repeat. The installation will be presented for the first time at WIELS october 1st. The limited edition vinyl will be for sale then too. During Triple Deck’s release event DJ Grazzhoppa, Frédéric Le Junter and Dick van der Harst will bring their interpretation of the Triple Deck release/installation. This event is organized by Atelier Claus
  • Volle Maan Maakt Gek, DOK, Gent 10/12/2011: screenings met werk van Nicolas Provost – DreamCamEra, Dj’s Black Francis & Trish Van Eynde.
  • KLANKSON, la semaine du son, Bxl, 25, 26, 27 & 28 Jan 2012 amongst others: CHARLES HAYWARD, BARBEROS, ARNAUD PAQUOTTE, LE SYNDICAT DE LA METALLURGIE SONORE, PETER KEENE, HANS BECKERS, TIMO VAN LUIJK, TRIPLE DECK/KAPOTSKI, INSTITUT DES RECHERCHES MENANT A RIEN + BLIND DATE AUDIOWALK BY AIFOON
  • Conversations, CC de ververij, Ronse, 06/04 – 21/04 2013

 

Jonas Nachtergaele, Ruben Nachtergaele, Kurt Stockman

The Graveyard / Filip Berte

'The graveyard / cities on the edge’, is een tentoonstelling van Filip Berte in het STAM, Gent. De installatie is een ensemble van audiovisuele werken: 4 films, 8 veldopnameboxen met stills uit de films en een 5.1 surround sound installatie in openlucht. Het is het resultaat van mijn samenwerking met Filip Berte binnen zijn project ‘EUTOPIA'.

De tuin rondom het Huis van Eutopia wordt ingericht als begraafplaats. Met The Graveyard dringt Filip Berte binnen in de geografische marges rond Europa en gaat hij op zoek naar de sociale marges binnen de actuele samenlevingen. Hiervoor bezocht hij vier steden. Drie daarvan bevinden zich in de rafelranden van de Europese Unie: Tbilisi (Georgië), Chişinău (Moldavië) en Melilla (Spaanse enclave in Marokko). De vierde stad is Brussel, als symbolische aankomstplek van diegenen die de marge willen inruilen voor het centrum van Europa. Berte observeert outsiders: daklozen, asielzoekers, migranten en vluchtelingen.
Het resultaat van Bertes parcours in de marge zijn vier indringende films, persoonlijke portretten van de vier steden die hij bezocht. Voor deze films werkte Filip Berte samen met geluidskunstenaar Ruben Nachtergaele, die hem op zijn reizen vergezelde en ‘field recordings’ transformeerde tot soundtracks voor de films.
De installatie The Graveyard bestaat uit vier besloten kijkkamers waar het publiek telkens één film tot zich kan nemen.
Tijdens hun reizen postten Berte en Nachtergaele regelmatig foto’s, korte films, geluid, tekeningen, interviews en gedachten op de The Graveyard-blog.

 

[ENG]

” With his project entitled The Graveyard visual artist and architect Filip Berte penetrates Europe’s geographic margins and explores the social margins of present-day communities. He did this by visiting four cities, three of them located on the fringes of the European Union: Tbilisi (Georgia), Chişinău (Moldova) and Melilla (Spanish enclave in Morocco). The fourth city is Brussels, a symbolic place of arrival for those looking to swap the margins of Europe for its centre. Berte observes outsiders: the homeless, asylum seekers, migrants and refugees. Four penetrating films, one relating to each city visited, will be shown in four separate rooms in STAM’s Bijloke convent. Together these personal portraits of cities form The Graveyard installation. Berte worked on the films with sound artist Ruben Nachtergaele, who accompanied him on his travels and turned field recordings into soundtracks for the films.”

” The garden around the House of Eutopia is laid out like a graveyard. In The Graveyard Filip Berte enters into the geographical margins around Europe and seeks out the social margins in present-day societies. Countries on the fringes of the European Union are conceived of as collective outsiders. Such socially vulnerable groups as the homeless, illegal immigrants, asylum-seekers, refugees and suchlike represent Europe’s individual outsiders.The artistic aim of The Graveyard is to reverse this outsider position to form a state of inclusion, looking for creative ways of dealing with life within the margins. In other words, The Graveyard is intended as a waiting zone where these ‘margins’ can engage in self-reflection and where their hopeful aspirations can take shape; it is the place of transition from a state of exclusion or social segregation to integration and citizenship.”

concept, ontwerp, film en montage: Filip Berte, music & sound design: Ruben Nachtergaele - productie: CAMPO - co-productie: Treaty of Utrecht, European Cultural Foundation, deBuren, Kunstenfestivaldesarts
with the support of: Maison de la Culture Amiens, Nicosia Municipal Arts Centre
thanks to: Hanssens Houthandel, SECONDroom

Ctrl-alt-del soundart festival

audiovisual performance in collaboration with Ceren Oykut (live drawing) in babylon club, istanbul, (Tr). I was invited to play at the ctrl_alt_del soundart festival by Başak Senova, a curator whom I met doing the exhibition design of ‘rejection episodes’. I went for a minimal approach with a contact mike, a DD3-pedal and some live synthesis/loops on my laptop. 

ctrl_alt_del was the first sound art festival realized in Turkey, in September 2003. It was a collaboration between NOMAD, Marres, Hedah, and Istanbul Technical University Center for Advanced Musical Studies (MIAM).

On 04.12.2007 ctrl_alt_del sound art project continued with the Concert and Performance night, which featured Ruben Nachtergaele of Kapotski (BE) together with Ceren Oykut of Anabala (TR), Boris Hug (FR), Erdem Helvacioglu (TR), and Davide Swarup (IT) along with Reuben De Latour (NZ/TR) and Elif Izbirak (TR) DJ sets.

I made a contribution to the ctr_alt_del Radio broadcast sound-art compilation. With contributions by Random inc, Johanna Billing, Thomas Burkhalter, Samon Takahashi, Visa Kuoppala, Sophea Lerner, James Andean, Eva Durall, Frontierlab (Montreal) + Ethedrone Muzak (Austin), Charbel Haber, Matjaz Mancek / CrossRadio team, Tobias c. van Veen, Tobias c. van Veen, Ruben Nachtergaele (lewis in heaven), Ultra-red, ..

Broadcasting Schedule:

Radio Helsinki, Graz
hotel passage by Reni Hofmüller: Sep. 11th, 10h (92,6 FM)

CrossRadio
Radio Zrenjanin, Basel
Sep. 7th  20h (103.6 MHz)
Radio In, Novi Sad
Sept 10th 23h (106.3 MHz)
Studentski Radio eFM, Sarajevo
Sep. 8th at 12h (95.2 MHz)
Radio Marš, Maribor
Sep. 8th at14h (95.9 MHz)
Kanal 103, Skopje,
Sep. 8th at 16.00 (103.0 MHz)
Radio Študent, Ljubljana
Sep. 8th at17h (89.3 MHz)
Radio B92, Belgrade
Sep. 8th at 17:30h (92.5 MHz, 97.1 MHz)
Radio Mostar, Novi Sad
Sep. 10th at 20h (92.1 MHz, 96.6 MHz, 97.9 MHz & 99.3 MHz)
Radio Sombor, Skopje
Sep. 11th at 21:15h (90.9 MHz i 666 KHz)
Radio LoRa, Zurich
Sep. 6th at 17h (97.5 MHz)
Radio X, Basel
Sep. 6th at 19h (94.5 MHz)

Radyo ODTU, Ankara
Şehir Bülteni ve Etkinlik Rehberi: news about ctrl_alt_del, Sep. 9th – Sep. 16th (103.1 FM)
14th Sep. 24h (103.1 FM)

Periscope Radio, Pécs
Sep. 9th – Sep. 16th, 13h (97.1 FM)
the broadcast is repeated daily

CKUT, Montreal
XX files : Sep. 12th 11.30h  EDT time zone (90.3 FM)
Modular Systems: Sep 16th EDT time zone (90.3 FM)

Açık Radyo (Open Radio), Istanbul
Sep. 9th – Sep. 16th, 03h (94.9 FM)
the broadcast is repeated daily

artwaveradio.net, Athens
Sep. 9th – Sep. 16th
GMT +2, Mon. 13h, Tue. 08h,, Wed. 18h, Thu. 20h, Fri. 12h, Sat. 14h, Sun. 16h
the broadcast is repeated daily

Art Radio WPS1.org, New York
Sep. 3rd – Sep 30th.
the broadcast is randomly repeated weekly

Kabuski

Voor het Yo opera festival in Utrecht (NL), ontwikkelde kapotski ‘kabuski’. We bouwden een reguliere rijdende stadsbus van de GVU om tot instrument/geluidsomgeving. Ons doel was de openbare ruimte te transformeren tot een speelse omgeving en onverwachte sociale interactie te stimuleren.

” De bus is omgebouwd tot een rijdende muziekinstallatie, een Kabuski dus. In Kabuski mag en kan wat anders niet kan en mag: spelen en al spelend muziek maken tijdens het rijden.

Dus… stap op, neem plaats en geef gas! Of duw op dat knopje, trek aan dat touwtje, fluister in de micro: laat je maar gaan. Liefst niet stilletjes op je plaats blijven zitten deze keer. Pulken, prutsen en spelen: alles mag, niks moet. Al rijdend maak je je eigen klankdecor bij de stad. Daarvoor staan de geheime Kabuskimachinisten garant…

Het muzikale knutseltrio Kapotski gaat ervan uit dat je ieder object kunt gebruiken voor iets waar het niet voor dient. En dat er zéker met ieder object muziek valt te maken. Het resultaat van hun experimenten situeert zich tussen analoog en digitaal misbruiken en herbestemmen van elektronische en andere apparaten, speelgoed, omgeving, metaal, contactgeluid, frigo?s, mixers…”

Concept en uitvoering: Ruben Nachtergaele, Jonas Nachtergaele, Kurt Stockman, electronica: Jeroen Vanhoutte, coproductie: Zonzo Cie en Yo Opera Festival

Kaboxski

Interactive machine / installation built for children aged 4 to 88 by Kapotski

Kaboxski humzzz quietly in the room, apart from some electricity all it needs is you to play with it!
Through leavers, faders, a lightpen, ropes, squeekholes, a solar power panel, contactmicrophones, …
You direct and manipulate the sounds and visuals Kaboxski makes.

Using the integrated communication system you’ll find that Kaboxski is allways in for a good chat!