Wat is het effect van muziek op ons brein en ons lichaam? ‘Mild und Leise (Liebestod)’ is de slotaria van Isolde in Richard Wagners opera Tristan en Isolde. Liebestod is een opera-archeologisch onderzoek. We ondervroegen hiervoor musicologen, dramaturgen en zangers – met bijzondere aandacht voor de Gentse operadiva Jacqueline Van Quaille.
Het resultaat is een immersieve ervaring, waarbij het publiek op het podium zal zitten. Hoe klonk de eerste uitvoering in 1865, wat vonden de critici en de eerste zangers ervan? Hoe is de luisterervaring vandaag, hoe was ze honderd jaar geleden? We maken video’s, zetten de geluidsgolven om in een visuele ervaring. Solisten en performers Elisa Soster, Hauke Heumann en Shlomi Moto Wagner lopen rond in de zaal, en worden bijgestaan door pianist Jef Smits en het Morandi Strijkkwintet. We dissecteren de aria en spelen met Wagners idee van transcendente liefde.
Enkele minuten voor aanvang wordt de zaal in complete duisternis gehuld, en door de koptelefoons die we bij het betreden kregen aangereikt klinkt bovendien een oorverdovende stilte. Stilte voor de storm, want het komende uur word je als kijker meegezogen in een razende opeenvolging van audio- en videofragmenten, een chaotische dramaturgie en een veelvuldig gelaagd klanklandschap van geluidskunstenaar Ruben Nachtergaele.
Bram Van Haelter in De Standaard
En ja, het werkt – de muziek raakt fysiek een snaar. Op de beeldkolom tolkt Elena Evstratova de tekst virtuoos voor doven.
Lieve Dierckx op Prazz
Concept and research: Johannes Müller / Philine Rinnert
Direction / scenography / video: Philine Rinnert
Sound design: Ruben Nachtergaele
Dramaturgy: Koen Bollen, Piet De Volder
Performance: Elisa Soster, Hauke Heumann, Shlomi Moto Wagner
Special guest performer: Jacqueline van Quaille
Piano: Jef Smits
String Quintet: Katelijne Vinkeroye, Se-Yun Lee, Traudi Helmberger, Hans-Ludwig Becker, José Reyes
Assistance: Arno Synaeve
Production: ehrliche arbeit – freies Kulturbüro
In collaboration with IPEM/University Gent
Coproduction of Johannes Müller/Philine Rinnert with Opera Ballet Vlaanderen and Staatsoper Stuttgart.
Funded by the Doppelpass Fund of the German Federal Cultural Foundation / Gefördert im Fonds Doppelpass der Kulturstiftung des Bundes