DEEG

DEEG

In een nagenoeg lege wereld staan twee mannen, met een paar dingen die niet veel meer zijn dan wat ze zijn: een emmer, meel, een tak, een kruk, een tuinslang.

Apocalyptische, futuristische, ritualistische, komische, kosmische en prehistorische beelden ontstaan.

Twee mannen die van niets, iets proberen te maken.

DEEG laat de mens zien, die zijn redding vindt in creativiteit, om te overleven in de leegte.

DEEG is, na Kadrage*, een nieuwe beeldende creatie van Peter Vandemeulebroecke en Jef Van gestel op het snijvlak tussen beeldende kunst, performance en fysiek theater. De voorstelling staat of valt niet bij één bepaalde interpretatie en daagt het publiek uit. Het is caleidoscopische beeldenmachine over hoe de mens voortdurend zijn wereld probeert vorm te geven. Ook deze keer werken ze nauw samen met theatermaker Harm van Geel die de regie voor zijn rekening neemt. Ik kon opnieuw (Ik werkte reeds samen met Jef voor Kadrage en OOO) mijn lusten botvieren om een klankuniversum te creëren dat soms pompend, soms krakend en schurend en soms pure schoonheid mocht zijn.

(Het merendeel van het meel dat in de voorstelling wordt gebruikt is restproduct, niet voor menselijke consumptie bestemd.)

Concept, creatie, vormgeving en spel: Peter Vandemeulebroecke en Jef Van gestel
Regie: Harm van Geel
Spelcoaching: Lars Brinkman
Geluidsontwerp: Ruben Nachtergaele
Lichtontwerp: Elisabeth Kaldeway
Dramaturgie: Pol Eggermont
Regie-assistentie: Noah Janssen
Techniek: Janneke Donkersloot
Productie: Tuning People en Feikes Huis
In samenwerking met de Brakke Grond en c o r s o
Met steun vanDe Vlaamse Gemeenschap en Fonds Podiumkunsten

 

“Als in een ritueel proberen ze vorm te geven aan de wereld, aan zichzelf, de ene keer bezwerend, een andere keer opjagend tot heldendom. De twee worden doller en driester, mede door de zwiepende klanken. Mythische overwinningsstandbeelden maken ze van zichzelf met deeg en verfplekken, maar ook een zeer realistisch overkomend oorlogsslachtoffer, met glinsterende deeglappen als uitgerukte darmen. Een verpletterend beeld” Theaterkrant.nl

“DEEG wordt in aanpak en uitvoering steeds uitzinniger, en vooral theatraler, met wonderbaarlijke creaturen waarin enorme deeglappen de mens vervormen tot prehistorische olifanten en buitenaardse wezens. De voorstelling wordt steeds grotesker; vanuit bewegingstheater ontstaat langzaamaan pure beeldende kunst.Volkskrant

“Er zijn theatermakers die bij hun opkomst op het toneel al een gevoel van verkneukeling oproepen. Dat is zo bij Jef Van gestel en Peter Vandemeulebroecke. Er zindert onder het uitgekiende spel met vorm en beeld een wisselwerking tussen de twee figuren. Een heerlijk bizarre voorstelling.” De Groene Amsterdammer

*Kadrage werd genomineerd voor de mime / performance prijs 2022.