C.A.P.E. kit

C.A.P.E. kit

C.a.p.e is een korte performance die je, dankzij de nieuwste ontwikkelingen in omni-directionele cinema, midden in het gefilmde beeld zet en je erin laat rondwandelen. De bezoeker, uitgerust met videobril, trackers, hoofdtelefoon en rugzakcomputer, maakt een immersieve uitstap die hem radicaal weghaalt uit de realiteit en hem in geen tijd transporteert naar een ander oord of belevenis

CREW is een Brussels gezelschap met een lange ervaring in de creatie van experimentele, performatieve producties met immersieve technologie. Bezoekers (immersanten) worden uitgerust met video-brillen, trackers, miniatuur camera, hoofdtelefoon, rugzak en laptop. Videobeelden afkomstig van de hoofd-camera’s, van live streams of van vooraf opgenomen omni-directionele beelden worden gemultiplexed. Onder begeleiding van een assistent worden de immersanten dan geteleporteerd van het ‘hier en nu’, naar het ‘noch hier noch nu’of naar het ‘hier maar niet nu’. Goed getimede audio feedback en tactiele interventies versterken nog het gevoel van immersie en verrijken de ervaring van de immersant.

Het experimentele werk van CREW exploreert het potentieel van de omni-directionele (360°) video. Dit nieuwe medium heeft een uitzonderlijke impact, waarvan de creatieve mogelijkheden nog volop moeten worden onderzocht. De creaties van CREW zijn telkens nieuwe ontdekkingen over hoe immersieve technologie kan gebruikt worden om boeiende nieuwe vormen van live ervaringen te ontwikkelen.De dramaturgische strategieën die door CREW worden ontwikkeld voor performances en installaties, creëren bij de bezoekers alvast een nooit geziene graad van betrokkenheid en intimiteit.”

 

Ik werk hier met twee layers: muziek en ‘geluid’ (foley + SFX). Ze overlappen elkaar eerder dan ze te onderscheiden zijn. Want uiteraard is muziek ook geluid. En in de montage van verschillende ‘geluiden’ komt muzikaliteit van pas: ritme, frequentie, harmonie, modulatie. De muziek construeert de innerlijke verbeeldingswereld van het hoofdpersonage (een klein meisje). Ze maakt deel uit van de dramaturgie via gradaties van emotie, sfeer, intensiteit, dynamiek. De bruitages en SFX brengen de omgevingen, bewoners en texturen tot leven. Ze begeleiden de actie en het parcours dat de immersant fysiek en mentaal aflegt. Zo werkt de audio samen met het beeld in de totaalervaring die de immersant helemaal onderdompelt in de nu-ervaring. Ik probeerde zowel met muziek als SFX de verbeelding te triggeren zonder ze compleet hermetisch in te vullen en dicht te plamuren.

credits   C.A.P.E KIT

Chantalla Pleiter, concept& regie
Koen Goossens,performance technologie
Michael Yallop, stagiair technologie
Ruben Nachtergaele, sound design
Vicky Vermoezen, productieleiding
C.A.P.E KIT komt tot stand met de steun van STORMOPKOMST.

credits CREW

Eric Joris, artistiek directeur
Vincent Jacobs, technologische leiding
Vicky Vermoezen, productie en zakelijke leiding
Hilde Teuchies, algemene leiding