Na Kadrage en DEEG maken Peter Vandemeulebroecke en Jef Van gestel met een dozijn ventilatoren de nieuwe voorstelling Tochtgat. Beeldend theater als een bewegend schilderij waarvan de kaders worden weggeblazen.
In een winderig landschap van dansende stukken stof, plastic zakken en zwevende kubussen dwalen twee aandoenlijke figuren die het gevecht met de stevige wind al lang verloren hebben maar nooit opgeven.
In Tochtgat zet wind alles in beweging, het wekt dingen tot leven maar zorgt ook voor chaos. Hoe verhouden we ons tot iets dat vruchtbaar maar ook destructief is?
Tochtgat speelt met de esthetiek van gedrapeerde stoffen op schilderijen van Rubens, de herkenbare humor van slapstick en de impact van levensgrote moderne beeldende kunstwerken.
Tochtgat is net als Kadrage en DEEG een voorstelling op het snijvlak van mime, performance, beeldende kunst en fysiek en beeldend theater.
Bij jef en peter kon ik als geluidsontwerper opnieuw voluit gas geven en mee het bizarre universum van Tochgat vormgeven en de dynamiek kleuren. Het zijn 2 ras-makers die telkens rondom zich een topteam verzamelen om tot een volstrekt unieke vormentaal te komen die je uitnodigen om te beleven, te voelen, te kijken en te associëren zonder grenzen.
Creatie, vormgeving en spel: Peter Vandemeulebroecke en Jef Van gestel
Eindregie: Harm van Geel
Spelcoaching: Lars Brinkman
Lichtontwerp: Elisabeth Kaldeway
Geluidsontwerp: Ruben Nachtergaele
Kostuumontwerp: Sacha Zwiers en Amy Pratt (Stage)
Dramaturgie: Pol Eggermont
Techniek: Janneke Donkersloot
Creatieve ondersteuning: Dago Huygen (stage)
Productie: Stichting Jef Van gestel, Feikes Huis en Bloos
Met steun van: Amsterdams Fonds voor de Kunst, Fonds Podiumkunsten en Fonds 21
Pers:
"Sprookjesachtige, feeërieke taferelen (...) nu danst, fladdert en vliegt er van alles in de voorstelling Tochtgat van het intussen illustere duo Peter Vandemeulebroecke en Jef Van gestel, Vlaamse theatermakers die zich hebben gespecialiseerd in bewegingstheater. De afgelopen jaren hebben zij zich met producties als Kadrage en Deeg onderscheiden als originele performers die volstrekt eigenzinnig beeldend theater maken. Zonder woorden, maar met een enorme, vooral fysieke zeggingskracht."
de Volkskrant
Wat dit duo geweldig beheerst, is objecten zo virtuoos manipuleren dat ze zich tegen hen lijken te keren. (...) Sinistere eco-vertelling (...) die toont de mens temidden van een overweldigende hoeveelheid rondtollend plastic, die dreigend oprijst.
De Groene Amsterdammer
“Een opeenvolging van fascinerende beelden (...) nodigt uit op verrassende wijzen naar het alledaagse te kijken.”
De theaterkrant