For your ears only

For your ears only

” In tijden van over-stimulatie van de zinnen koestert deze voorstelling de verbeelding. Geïnspireerd door de orale traditie van hoorspelen, zoomt Dianne Weller, een Australische theatermaakster en performer, in op louter het gehoor, For Your Ears Only, en brengt ze een onzichtbaar theaterstuk op een lege scène.

For Your Ears Only vermengt de twee werelden van theater en radio. Zo ontstaat iets als de uitbeelding van een radio-uitzending, of een nieuw theatergenre: radiophonic theatre.

Hoofdingrediënt is een radioprogramma waarin kritische commentaren bij het theaterstuk Our House van Superamas worden uitgezonden. Andrew Haydon (the Guardian), Pieter T’Jonck (De Morgen, Etcetera… ) en Elke Van Campenhout (a.pass artistic research centre) zijn de critici van dienst. Door hun commentaren en door de associaties die geluid en muziek oproepen, krijgen personages en verhaallijnen vorm.

Deze originele en veelgelaagde geluidsshow is een streling voor het oor, en een feest voor de verbeelding.”

Bij het creëren van dit stuk mocht ik zowat alles uit de kast halen: dialogue recording & editing, field recording, foley acting, electro-akoestische compositie, 12 channel surround mixing en live multichannel audiodistributie. Het naspelen van de ‘body double murder scène’ bij Nick Peeters leverde hilarische momenten op. Voor de field recordings trok ik met Dianne enkele weken naar Australië, waar we tijdens een residentie in Critical Path Choreographic Research Centre ook werkten aan de musique concrète voor het stuk. Terug in België vond ik in Ludo Engels een aangename partner in crime; hij leverde mee materiaal aan voor de compositie.

We speelden deze voorstelling in de Beursschouwburg Brussel, Buda Kortrijk WE LOVE RADIO! festival en Monty kultuurfactorij Antwerpen.

[ENG]

” In times of visual over stimulation, this performance aims to indulge your imagination. Dianne Weller an australian belgian based theatre maker & performer, has decided to invent a new form of theatre, For Your Ears Only, based on the Oral tradition.

Showcasing an invisible play on an empty stage and, in doing so, resurrecting the radio play in a performative way. Radio Drama or the ‘hear play’ is synonymous for action, comedy, fantasy and of course drama. Mixing the two worlds of theatre and radio to create a new form, radiophonic theatre.

Similar to a radio show, the Superamas has a reputation for playing on these elements and we discovered a new exclusive work of theirs tentitled Our House.

Inspired by radio and the Oral Tradition of storytelling, we created For Your Ears Only with Critique told by Andrew Haydon, the Guardian (UK), Pieter T’Jonck (BE), De Morgen, Etcetera amongst others; and Elke Van Campenhout (BE), a.pass artistic research centre.

Using your imagination from the oral information and soundscapes enables you to see this incredible show.”

concept and direction Dianne Weller | collaborative director Julie Pfleiderer | sound direction Ruben Nachtergaele | assistant foley artist ans sound Nick Peeters | technical sound direction Ludo Engels | light design Hans Meijer | critics Pieter T’Jonck (BE), Elke Van Campenhout (BE), Andrew Haydon (UK) | theatre makers Superamas | artistic advice Bart Van den Eynde | production Pianofabriek Kunstenwerkplaats | co-Production BUDA, Beursschouwburg, Vooruit, Monty | support Vlaamse Gemeenschapscommissie, Vlaamse Gemeenschap, Critical Path Choreographic Research Centre Sydney Australia